Instalarea unui termostat pentru Rotax 912
Instalarea unui termostat pentru Rotax 912
Chiar daca este rece tot se zboara!
Temperatura scazuta de afara are insa un efect imediat pe care il resimtim chiar inainte de a rula macar spre pista. Timpul de incalzire al motorului este mult mai mare si sunt cazuri in care la cale motorul nu atinge temperaturile optime nici dupa un timp de 15 -20 de minute.
[Explicatie: Temperatura exterioara 5 grade, temperatura apei si a uleiului sub limita minima admisa pentru zbor]
In cazul meu personal, la motorul Rotax 912ULS instalat pe avionul Tecnam P2004 Bravo, atat instalatia de racire apa cat si de ulei are un excedent de racire asa ca si in situatia de temperaturi normale afara (15-35 grade) temperatura apei si a uleiului sta destul de "jos" in perioada de incalzire. In zbor apa avea 70-80 de grade si temperatura uleiului nu trecea de 90 de grade decat in urcare cu motorul turat minim 5-8 minute. In momentul in care coboram, si aici nu ma refer la panta de aterizare, temperatura de ulei se "prabusea" undeva pe la 50 de grade, am ceas analogic pe senzorii de temperatura de unde si imprecizia citirii, iar apa se racea undeva in zona de 50-60 de grade. Aceste temperaturi nu sunt chiar cele recomandate de Rotax pentru utilizarea in zbor a motorului.
De prin toamna am inceput sa caut o solutie ca sa imbunatatesc aceasta situatie si am inceput sa studiez folosirea termostatelor la motoarele Rotax 912. Dupa cateva saptamani de studiu am ales un termostat facut initial pentru motociclete, adaptat ulterior in urma feed-back-ului pozitiv si pentru Rotax. Adaptarea a insemnat majorarea diametrului racordurilor la cel standard in cazul Rotax si anume 25 mm.
Am comandat termostatul de apa de la shop.watt-man.com/Thermo-Bob-1-Universal-Kit-with-One-Inch-Fittings-TB1.htm . Veste proasta a fost ca Posta Romana a vamuit pachetul anuland avantajul pe care il negociasem pentru AOPA Romania, vestea buna a fost ca a venit foarte repede. Termostatul este fabricat din aluminiu de aviatie si arata foarte profi, vine si cu coliere necesare cat si cu o bucata de furtun. Furtunul este destul de scurt asa ca este putin probabil sa se potriveasca la instalarea pe motoarele Rotax.
Instalarea este simpla. Termostatul se intaleaza intre vasul de expansiune si radiator, adica pe turul instalatiei de racire. Pe retur se instaleaza un bypass livrat de catre producator, legatura dintre ele facandu-se cu un furtun de 10mm diametru.
[Bypass-ul montat pe retur. Furtunul de diametru mai mic face legatura cu termostatul de pe tur]
Fiind de principiul sa nu tai instalatia originala pentru a putea dezinstala termostatul daca se impune am ales sa prelungesc conducta de tur si sa o repozitionez departe de batiu sau de tevile de esapament.
Timpul de lucru a fost aproximativ 3 h din care mai mult timp l-am petrecut simuland diverse pozitii de instalare decat muncind efectiv. Am schimbat si antigelul cu ocazia aceasta, motorul fiind nou am ales sa pun antigel nou ca sa fie curat. Proportia de mixare a ramas cea recomandata 50:50 antigel:apa.
Am facut proba la sol de incalzire, afara desi era soare temperatura nu depasea 5 grade Celsius. Rezultatul s-a vazut imediat, dupa 4-5 minute apa era deja la o temperatura rezonabila si uleiul parca incepea sa se incalzeasca si el.
[La cale, dupa 5 minute de incalzire, RPM=2500]
In zbor, indiferent de regimul motorului temperatura a ramas in jurul valorii optime de 90 de grade Celsius. Asta a inclus urcat sustinut la 7000 picioare si coborat cu motorul redus complet pana la 2000 picioare dupa QFE. Uleiul a variat dar valoarea minima nu a mai fost atat de periculos de redusa ca inainte de instalarea termostatului datorita temperaturii constante a chiulasei care dupa cum stim este racita cu apa.
[In zbor. In urcare sustinuta. Temp exterioara aprox -3 grade]
Pana in prezent dupa inca 10 ore de zbor termostatul nu a ridicat nicio problema in afara de o supuratie la unul din furtune din cauza unui colier strans insuficient.
O intrebare ar fi ce se intampla daca se blocheaza termostatul in pozitia inchis? In teorie nu ar trebui sa se intample nimic, el nu inchide complet, mai este un debit de 10% care curge prin el direct in retur. In practica temperatura apei va creste ceea ce va impune micsorarea turatiei de functionare a motorului si aterizarea in cel mai scurt timp.
O alta intrebare ar fi ce se intampla cu uleiul? Aici discutia se complica un pic. Motorul Rotax fiind cu carter sec are tot uleiul intr-un rezervor separat. Daca discutam de faza initiala de incalzire la cale un termosat nu ajuta cu prea multe, pana nu se incalzesc cei 3 litri din rezervor temperatura nu va creste. Se poate face testul ca doar la cale (!) sa se acopere in totalitate radiatorul de ulei. Timpul de incalzire nu se va diminua semnificativ tocmai din cauza volumului de ulei aflat in exteriorul motorului.
Daca discutam de zbor, un termostat va face diferenta in sensul ca va micsora variatiile de temperatura ale uleiului dar nu am testat inca o solutie practica.
Am adus din SUA trei termostate, doua pentru cele doua avioane Tecnam pe care le am, unul pentru cine vrea sa isi monteze :) Daca este cineva interesat de acest subiect ii stau cu placere la dispozitie. Daca vrea cineva sa-si monteze acest tip de termostat ii pot livra unul la pretul de cost (vama inclusa) prin curier cu ramburs. Astept mesajele voastre pe acest subiect la adresa de mail andrei.zincenco (at) aopa.ro
Cer senin